ISO/TS 16949:2009 Otomotiv Sektörü Kalite Yönetim Sistemi

ISO/TS 16949:2009 Otomotiv Sektörü Kalite Yönetim Sistemi Nedir?

Otomotiv endüstrisi tedarikçilerine yönelik kalite yönetim sistemi olan ISO/TS 16949:2009, otomotiv sektörüne ait şartların tanımlandığı, otomotiv tedarikçileri için teknik standartların uyumuyla oluşturulmuş bir standarttır. Kuzey Amerikan QS 9000 Standardı ile Avrupa otomotiv standartlarını (Alman VDA 6.2, Fransız EAQF, İtalyan AVSQ gibi) bir araya getirerek yeni bir standart olarak benimsenmiştir.


ISO/TS 16949'a göre ancak otomotiv yan sanayi tedarikçileri belgelendirilebilir. Sistem ISO 9001'e dayanır ve yönetim sistemlerinin kurulması ve denetlenmesine değişik bir bakış açısı getirir. ISO/TS 16949:2009 mevcut kalite yönetim sistem mevzuatlarına yeni ve katı kurallar getirmez. 


Neden ISO/TS 16949:2009?

  • Sürekli iyileştirme sağlar.
  • Hataların önlenmesini sağlar.
  • Değişkenliğin azaltılmasını sağlar.
  • Tedarik zincirindeki kayıpların azaltılmasını sağlayacak temel kalite sistemini geliştirmektir.
  • Birçok standardın şartlarını yerine getirmek zorunda kalmak yerine bir tek uluslararası standarda odaklanmayı sağlar.
  • Tekrarlanan 2. taraf tetkiklerin azalmasını sağlar.
  • Tedarik zinciri kapsamında daha etkin geliştirme sağlar.
  • Kalite şartlarının daha iyi anlaşılması, geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için ortak bir dildir.
  • Kuruluşun daha iyi yönetilmesini sağlar.
  • Çalışanların kaliteye ortak olmalarını sağlar.
  • Müşteri beklentilerinin daha iyi algılanmasını ve müşteri memnuniyetinin artmasını sağlar.
  • Kalitesizlikten kaynaklanan kayıpları azaltır.
  • Sürekli iyileştirme için bir alt yapı oluşturur.
  • Ürün kalitesinin sürekliliğini sağlar.
  • Müşteriyi etkileyen faaliyetlerin izlenmesini ve kontrolünü sağlar.
  • Kuruluşun iç iletişimini arttırır.
  • Kurumsallaşma yolunda önemli bir adımdır.
  • Müşterilerde güven duygusunu arttırır.
  • Ulusal ve uluslararası düzeyde kabul edilmeyi sağlar.
  • Rekabet gücünü arttırır.
  • Isıl işlem, boyama, kaplama veya diğer yüzey işlemlerini yapanlar,
    Müşteriye özel diğer işlemlerin tedarikçileri.

Faydaları

  • Birden fazla belgelendirme denetimine olan gereksinmeyi ortadan kaldırarak otomotiv üretimi ve ilgili parça ve servis organizasyonlarının kalite yönetim sistemine genel bir yaklaşım sağlar
  • Kullanımı kolaydır
  • Dokümantasyon miktarında azalma sağlar
  • Ana üreticilerin tedarikçi değerlendirmelerinde kolaylık sağlaması.

Uygulama Alanları

  • Üretim
  • Servis parçası tedarikçileri
  • Tedarikçiler
  • Parça veya malzeme tedarikçileri
  • Isıl işlem, boyama, kaplama veya diğer yüzey işlemlerini yapanlar
  • Müşteriye özel diğer işlemlerin tedarikçileri


ISO 9001 standardından çok farklı olmayan ISO/TS 16949'a geçiş ISO 9001'i uygulayan işletmeler için son derece kolaydır. Temel ve önemli fark Müşteri Özel İsteklerinin uygulanıp uygulanmadığının denetlenmesidir. Ana otomotiv üreticilerinin tedarikçilerinden bazılarına uygulaması için zorunlu tuttuğu bazı özel istekleri aşağıda sıralanmıştır. Parçanın önemine, kullanım vs. durumuna göre istekler artmaktadır. Bunlar;

  • İleri Ürün Kalite Planlaması (APQP)
  • Üretim Parçası Onay Prosesi (PPAP)
  • Ölçüm Sistemleri Analizi (MSA)
  • Hata Türü ve Etkileri Analizi (FMEA)
  • İstatistiksel Proses Kontrol (SPC-İPK)